Урок №8 ЕКОСИСТЕМИ



Урок №8 ЕКОСИСТЕМИ
Як співіснують різні живі істоти на спільній території? Щоб відповісти на це запитання, учені вивчають не тільки тварин, рослини, гриби, бактерії, а й зв’язки між ними і середовище їхнього життя. Тому в науці з’явився термін «екосистема».
• Що таке екосистема
Екосистемою називають сукупність організмів, які мешкають на спільній території в певних умовах середовища існування і взаємодіють між собою. Одні екосистеми можуть існувати без участі людини, тому називаються природними, як-от ліс, лука, річка, озеро, болото (мал. 163, 1, 2). Інші екосистеми створює людина. Це штучні екосистеми, наприклад квітник, акваріум (мал. 163, 3, 4), ставок, поле, сад.

 Екосистеми: степ (1), річка (2), квітник (3) і акваріум (4)
• Який склад екосистеми
Як показано на малюнку 164, екосистема складається з організмів, які взаємодіють між собою, і чинників неживої природи, які на них впливають (світло, температура, вода та інші). Хоч якими б різними були організми однієї екосистеми, кожний з них виконує в ній певну роль.

 Склад екосистеми
Рослини утворюють органічні речовини, використовуючи енергію світлових променів. Цими речовинами вони забезпечують не лише себе, а й інші організми. Тому в екосистемі рослини називають утворювачами.
Тварини споживають органічні речовини, створені рослиною, коли поїдають рослини або інших тварин. В екосистемі тварини виконують роль споживачів.
Рослини і тварини, які входять до складу екосистеми, із часом помирають. Рештки відмерлих організмів руйнуються і перетворюються на неорганічні речовини завдяки діяльності таких мешканців ґрунту, як деякі комахи, дощові черв’яки, гриби і бактерії та інших. В екосистемі вони утворюють групу організмів під назвою руйнівники.
Розглянуті приклади показують взаємозв’язок між різними групами організмів в екосистемі на основі живлення. Одні організми є продуктами живлення для інших. Без цього екосистема не існувала б.
• Роль природних екосистем у природі та житті людини
Ліси називають «зеленими легенями» планети. Завдяки їм у повітря надходить велика кількість кисню. Корені дерев запобігають руйнуванню ґрунту, а їхні крони затримують шкідливі гази та пил. Цим ліси сприяють очищенню повітря. А ще ліс - домівка багатьох організмів.
• Пригадайте  тварин лісу.
Ліс забезпечує людину деревиною, з якої виготовляють різні будівельні матеріали, меблі, папір, тканини тощо. Гриби, горіхи, ягоди, лікарські рослини - теж дари лісу. Чисте лісове повітря добре впливає на органи дихання, а тихе шелестіння листя і спів пташок діють заспокійливо на нервову систему. Тобто ліс має неабиякий оздоровчий вплив на людину.
Степи, луки, полонини людина використовує для випасання худоби, заготівлі сіна й лікарських рослин.
Прісні водойми (річки та озера) є оселею для багатьох мешканців, а також є джерелом питної води та води для зрошення полів і садів. Їхні мешканці - риби, раки, молюски - цінні продукти харчування.
Люди отримують естетичну насолоду, перебуваючи на прогулянках у природних екосистемах. Їхню красу передають художники, поети, композитори в своїх творах.
• Штучні екосистеми
Крім природних, існують штучні екосистеми: поле, сад, ставок, парк. Їх створює людина задля задоволення власних потреб. Поле, теплицю і сад - для отримання рослинних продуктів харчування, ставок - для розведення риби, парк - для відпочинку людей. Відомий тобі акваріум - теж штучна екосистема. Це не лише окраса приміщень. Акваріуми створюють також, щоб спостерігати за мешканцями водного середовища, вивчати вплив різних чинників на них, досліджувати зв’язки між водними організмами.
Важливі для свого харчового раціону овочі, борошно і крупи людина отримує завдяки рослинам. Для цього на полях вона вирощує пшеницю, жито, буряк, соняшник, картоплю, моркву та багато інших рослин.
Рослини, які людина спеціально вирощує для отримання певних продуктів, називають культурними рослинами, а відведені для їхнього вирощування місця - полем, теплицею і садом (мал. 165).

Основними організмами в екосистемі поля є культурні рослини. На їхній ріст і розвиток впливають відомі тобі чинники неживої природи: світло, тепло, вологість. Особливе значення має склад ґрунту, з якого культурні рослини отримують необхідні речовини. Чим більше поживних речовин містить ґрунт, тим кращим буде врожай.
• Пригадай, які ще організми, крім культурних рослин, є в екосистемі поля?
Інші рослини поля - бур’яни, наприклад осот і пирій. Вони перешкоджають нормальному живленню культурних рослин, відбираючи в них воду з поживними речовинами, затінюють посіви, спричиняють вилягання культурних рослин, заважають збиранню врожаю. Тож у догляді за полем людина знищує бур’яни.
В екосистемі поля є й тварини, насамперед комахи, польові миші, хом’яки, ховрахи, які знаходять притулок серед рослин поля і живляться ними. До тварин поля також належать мешканці ґрунту - черв’яки, комахи, різні мікроорганізми.
• Поміркуй, які зв’язки можуть виникати між рослинами і тваринами поля.
Садом називають насадження дерев і кущів, що тривалий час забезпечує людину їстівними плодами. Висаджування садів - давня традиція українського народу.
Основними організмами саду є рослини. Це фруктові дерева, наприклад яблуні, груші, вишні, сливи, а з кущів - смородина, аґрус, малина. Проте в саду мешкає чимало і тварин (мал. 166). Це птахи, які полюють на комах-шкідників та їхні личинки, бджоли, які беруть участь у запиленні, сонечка, які нищівно атакують попелиць - злісних споживачів соків рослин.

Тварини-мешканці саду: дрозд (1), бджола (2), мурашки (3), сонечко (4), ропуха (5), турун (6)
Штучні екосистеми не можуть обійтися без втручання людини. Вона дбає про них, створюючи необхідні умови існування.
Підсумки
• Екосистема - сукупність організмів, які мешкають на спільній території, взаємодіють між собою та з умовами середовища.
• Між організмами екосистеми існують зв’язки, зумовлені отриманням поживних речовин і енергії.
• Екосистеми, які існують без втручання людини, називаються природними. Це ліс, степ, озеро, річка.
• Штучні екосистеми створює і доглядає людина, наприклад парк, акваріум, квітник, поле, сад та інші.
Сторінка природодослідника
Навчальний проект
«Вирощування найвищої бобової рослини»
Мета: з’ясувати умови, за яких можна виростити найвищу бобову рослину (наприклад, квасолю, горох, сою)
УВАГА! Робота над проектом триватиме кілька тижнів і включатиме проведення експерименту. У ньому ви використаєте пророщені рослини, які отримаєте у вчителя.
Уважно прочитайте інформацію, що наведена нижче. Вона стане у пригоді під час виконання цього проекту.
Тестові завдання до розділу 
1. Який ряд утворений лише назвами організмів?
А півень, скеля, очерет
Б конвалія, оса, карась
В коник, Сонце, лелека
Г зозуля, бінокль, пісок
2.   Укажіть ряд, в якому перелічені властивості організмів.
А звук, блиск, живлення
Б об’єм, бінокль, пісок
В муха, Місяць, лебідь
Г ріст, подразливість, рух
3.   Укажіть найменшу складову організму рослини.
А орган                            В клітина
Б квітка                             Г листок
4.   Що спільного у дятла, косулі, сироїжки, ялини?
А живляться рослинами
Б активно рухаються
В мешкають у лісі
Г утворюють органічні речовини з неорганічних
5.   Яка речовина необхідна рослинам для дихання?
А вода
Б кисень
В хлорофіл
Г вуглекислий газ
6.   За якою ознакою тварини відрізняються від рослин?
А дають потомство
Б реагують на подразнення
В живляться готовими органічними речовинами
Г утворюють органічні речовини з неорганічних
7.   Установіть відповідність між грибами та групами, до яких вони належать.
Гриб                                  Група грибів
1      маслюк                     А паразитичні
2      сажка                        Б отруйні
3      мухомор                    В їстівні
Г одноклітинні
8.   Які організми забезпечують киснем мешканців нашої планети?
А гриби
Б хижаки
В зелені рослини
Г рослиноїдні тварини
9.   Світло — важливий чинник середовища. Яке біологічне явище відбувається тільки на світлі?
А рух
Б дихання
В утворення в рослинах органічних речовин із неорганічних
Г випаровування води
10. Установіть відповідність між організмом і його пристосуванням до холодної пори року.
Організм                        Пристосування
1    їжак                         А скидає листя
2    лелека                     Б впадає у сплячку
3    верба             В відлітає в теплі краї
                             Г змінює забарвлення хутра
11. Укажіть штучну екосистему.
А болото                                    В сад
Б степ                           Г ліс
12. Одна з груп організмів у складі екосистеми називається утворювачами. Це:
А бактерії                      В тварини
Б гриби                         Г рослини
13. Укажіть значення грибів у екосистемі.
А руйнують гірські породи
Б утворюють органічні речовини
В слугують кормом для звірів
Г виділяють кисень
14. Завдяки яким особливостям тварини лісу залишаються непоміченими ворогами?
А мають маскувальне забарвлення
 Б видають голосні звуки
 В виділяють речовини із неприємним запахом
 Г приймають загрозливу позу
15. Укажіть ряд, утворений назвами тільки мешканців озера.
А рак, дельфін, сироїжка                                
В рогіз, беззубка, лящ
Б щука, коник, ряска                                     
Г конвалія, кит, водомірка

ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Домашнє завдання:
-прочитати відповідний параграф підручника
-заповнити відповідні сторінки у друкованому зошиті
-виконати тести в зошиті(сфотографувати і мені в вайбер прислати)
ТЕСТУВАННЯ
Тестове  завдання активне
Завдання необхідно виконати до  24 квітня 17:00 
Код доступу 364214
використайте цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Шановні п'ятикласники! Працюємо дистанційно.На блозі ви знайдете теоретичний матеріал, тренувальні вправи, посилання на відео та презен...